Kerstvieringen, maar dan anders
Een van mijn eerste blogs (inmiddels alweer jaren geleden) ging over kerstvieringen. Mijn stelling was toen dat veel te veel bedrijven aan het einde van het jaar “maar wat doen”. Er werd niet gekeken naar inhoud bij de kerstevenementen, maar naar “plat entertainment”. Dus er werd geen gebruik gemaakt van het potentieel dat een evenement heeft maar vooral gefeest. Gedronken, gegeten en geouwehoerd. Sorry voor het platte taalgebruik.
Kerstevent mét inhoud
Inmiddels moet ik mijn mening bijstellen. Sinds 2022 hebben we regelmatig voor bedrijven een kerstevenement georganiseerd met inhoud. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan gelijk opgetogen en zelfs superblij word. En….. ook samen met Mérou aan de slag ga om die inhoudelijke wensen te vervullen.
De eerste keer hebben we dit gefixt bij onze klant Wealer waar we onze matchmaking tool hebben ingezet (zie blog Interactie). De HR manager toonde toen veel lef en zette onze nieuwe “matchmaking” tool in.
Nieuwe tool
Recenter hebben wij weer een nieuwe tool ontwikkeld: De ‘ontdek je collega’-bingo. Deze keer zijn we aan de slag gegaan voor de Chocolate Company. De vraag van de klant was om de medewerkers “actief bezig te laten zijn”. So far so good. Het moest voor alle leeftijden en opleidingsniveaus haalbaar en interessant zijn. Dus wat ga je doen? We hebben daar best even over gebrainstormd. Uiteindelijk wilden we toch nu ook weer dat mensen met elkaar in gesprek komen. Dat vinden we waardevol.
Hoe ging het in zijn werk? Medewerkers hebben voorafgaand aan het event drie leuke weetjes over zichzelf met ons gedeeld. Bijvoorbeeld welke hobby’s ze uitoefenen, van welk eten ze houden en of ze een bijzondere gave hebben. De meest leuke weetjes kwamen aan het licht. Mensen die exotische talen spraken of interessante sportieve prestaties hadden behaald. Mensen die wel heel veel broers of zussen hadden, allerlei dieren geweldig vonden en al hadden opgetreden op de grootste bühnes van het land.
Vervolgens hebben we hier bingokaarten van gemaakt. Op elke kaart kwam een x-tal van deze leuke en interessante feitjes te staan. Op de avond zelf kreeg iedere medewerker een bingokaart en zaak was dat de medewerkers met elkaar in gesprek gingen om te achterhalen wat dan nu het “weetje” was van elkaar. Wist je een van de feiten op te lossen, dan mocht je een kruis door het vakje zetten. Zo kon je "bingo" scoren. En het werkte. Mensen zochten elkaar op en gingen elkaar vragen stellen. Het was superleuk om dat live te zien!
Missie geslaagd
Belangrijk om te vertellen is dat we een zeer bekwame presentator hadden die de hele gang van zaken leidde. Hij controleerde niet alleen de bingokaarten, maar maakte er een happening van. Mensen die een “foute bingo” hadden, moesten een kerstliedje zingen en mensen die het goed hadden kregen een leuk geschenk. Dank op deze plek aan Danny Pouwels voor zijn enthousiasme!
Maar het allerbelangrijkste was uiteindelijk toch dat mensen met elkaar in gesprek gingen en er op die manier als vanzelfsprekend ook een stuk teambuilding plaatsvond! Missie geslaagd! De bingo was een succes.
Wil je ook voor inhoud gaan? We hebben twee concepten op de plank liggen en je kunt Mérou of mij altijd bellen voor een vrijblijvend gesprek.
Tanja Vornberger
Directeur Eventief